maandag 5 november 2018

Patrick Faber, kind van Nieuw-Buinen, stopt met voetballen

Alfred Tent, Joost Quispel, Bert Zimmerman en …… Patrick Faber. Wie?, zult u dan zeggen. Patrick Faber inderdaad. Een ras-Bunermonder die in weer en wind naar de training ging. Hij wilde dolgraag in het eerste elftal komen te spelen en het lukte hem. Hij schopte het tot een paar invalbeurten en was als zeventienjarige een behoorlijk talent, maar werd nooit basisspeler. Toch zat hij erbij. Na jarenlang te hebben gevoetbald is er voor Patrick Faber een moment gekomen om te stoppen met voetballen.

Patrick Faber dus, kind van de mooie voetbalclub vv Nieuw-Buinen. In 1998 was hij zeventien, deze Patrick Faber. Hij speelde in de A's met bekende namen van weleer: Albert Nijhof, Davy Komdeur,  Harrie Tulp, Martijn Wiffers en noem ze allemaal maar op. Patrick Faber bleef zichzelf, knokte altijd en voor elke meter. Een sieraad voor elke club. En wat zit hij ermee dat zijn club nu onderaan staat in de zondag eerste klasse F.

Hij leerde veel van al die grote spelers van toen: Loewi Piebes zat ook in het sterrenteam van eind jaren negentig toen Nieuw-Buinen steeds beter werd en in 2002 zelfs de hoofdklasse bereikte. Patrick Faber leerde veel van hem, maar van veel meer spelers: Henry Meijerman en onder meer René Alberts. Hij speelde na 1998 in een lager team zoals hij eigenlijk jarenlang deed. Druk met werk, net niet goed genoeg voor het eerste door het beleid van de vv, namelijk spelers van buiten halen. Dat deed de club jarenlang: dertig jaar is niets. Het was een keuze en de club en het publiek hebben er jarenlang lekkere vruchten van geplukt, maar anno 2018 staat de club niet meer zo stabiel als toen. Toen niets loos, want dikke driepunters tegen topploegen als Hoogeveen, MSC en onder meer Sneek. Verre reizen gemaakt en veel meegemaakt. "Ik heb echt veel van die jongens geleerd. Mooie tijd was het. Echt heel mooi", aldus de nu 38-jarige.

Faber maakte in de periode dat hij bij de selectie van Nieuw-Buinen zat goede tegenstanders mee: Wessel Woortman van Musselkanaal bijvoorbeeld en ook speelde hij tegen een ander fenomeen, Ronnie Berkenbosch van FC Wolvega. Faber kon voetballen en wilde dus op het middenveld, maar de toenmalige trainer van Nieuw-Buinen, Jan Kloetstra, gaf hem amper vijf minuten speeltijd soms. Faber: "Ik wilde op het middenveld. Na vijf keer op zondagochtend halve wedstrijden in het tweede en lang op de bank zei Kloetstra 'vijf minuten voor tijd Faber erin'. Ik bleef gewoon zitten. Een jaar erna naar SJS. Toen in het derde van Nieuw-Buinen. Van mijn 22ste tot mijn 24ste ging ik naar Duitsland. Voetballen bij Erika-Altenberge in de 1. Kreisliga. Dat was ook een mooie tijd. Ik ben toen overigens kapotgetrapt door die Duitsers. Als je er een door de benen speelde dan moest je dat ontgelden. Een zware, maar mooie tijd. Ik trainde vier keer per week.”

Patrick Faber bleef altijd voetballen en verkaste na Duitsland weer naar Nieuw-Buinen om er in het derde te gaan spelen. Vervolgens ging hij TEVV en Meeden en bleef altijd Patrick Faber. “Ja, daar kan ik niks aan doen. Ben altijd zoals ik ben. Tegen Jan Kloetstra zei ik gewoon dat ik niet wilde spelen en bleef gewoon zitten toen hij me vlak voor tijd wilde inzetten. Dat doen er niet veel.” Het is Faber ten voeten uit, een man die het niet heel gemakkelijk heeft gehad; zijn dochtertje is met een zeldzaam groeisyndroom geboren en dat heeft hem behoorlijk geraakt. “Ik ben toen gaan schrijven. Dat lucht enorm op. Ik doe dat graag. Onder meer voor de dorpskrant in Nieuw-Buinen.”

Voetballen doet Patrick Faber niet meer. Vorige week stopte hij ermee. De reden? Te vaak geblesseerd en te druk met werk. Faber werkt in de zorg en speelde zijn wedstrijdjes nog af en toe in Nieuw-Buinen 3, maar kon het niet meer combineren. “Zal wel in de genen zitten; mijn vader kreeg op 27-jarige leeftijd al een zware blessure.” Er is nu tijd genoeg om voetballen te kijken, maar bij Nieuw-Buinen 1 zal men Patrick Faber niet gauw zien. “Ik ken er niemand van en speel liever met eigen jongens in de derde klasse.” En daarmee is meteen weer een karaktereigenschap van hem genoemd: gewoon zeggen wat hij denkt. Daar weet trainer Jan Kloetstra alles van.

Franse vedettes maatje te groot voor de Belgen

Afgelopen woensdagavond begon het EK-kwalificatietoernooi voor landen met spelers jonger dan negentien jaar. In Assen nam Frankrijk het op t...